uprt
upset prevention recovery trainingeasa advanced uprt (fcl.745.a)
Het is niet voor niets, dat binnen Europa voor professionele piloten het volgen van een EASA Advanced UPRT cursus per december 2019 verplicht is. Loss Of Control In-Flight blijkt van oudsher een belangrijke oorzaak van fatale ongelukken. Daarvoor is UPRT ontwikkeld. TTC-Seppe is partner van Aviation Performance Solutions (APS) en heeft sinds 2012 al veel professionele piloten getraind in Upset Prevention en Recovery. De methode die wordt gehanteerd is ‘repetition to proficiency’ opgebouwd. Hierbij wordt op een strategie gebaseerde methode gehanteerd.
Soms hoor je vliegers in het veld weleens zeggen: “waarom training op een klein vliegtuig, we kunnen beter in de simulator trainen”. Hierbij wordt voorbij gegaan aan de on-aircraft ervaring, welke van belang is bij het begrijpen van wat er met een vliegtuig gebeurt. Veel civiele piloten hebben nog nooit een attitude ervaren van meer dan 45 graden helling. Na de on-aircraft training is het natuurlijk een logische vervolgstap om de UPRT skills in de simulator verder te ontwikkelen op het eigen vliegtuigtype.
instructie
Soms wordt gedacht, dat een aerobatic vlieginstructeur ook Upset Prevention & Recovery Training kan verzorgen, want “dat is toch hetzelfde?”. Nou, niets is minder waar! Bij TTC-Seppe wordt een gedegen UPRT training gegeven door oud-luchtmacht vliegers, die een UPRT instructie conversie hebben gevolgd bij Aviation Performance Solutions (APS) in Phoenix Arizona. APS is al sinds de negentiger jaren actief in de ontwikkeling van UPRT. Het trainingsprogramma omvat een gedegen praktijk gerichte theoretische basis waaruit vervolgens de on-aircraft training volgt.
vliegtuig
Voor UPRT wordt de Slingsby T-67M 200 Firefly gebruikt. Dit is een tweepersoons side-by-side toestel gemaakt van kunststof versterkte glasvezels en is zodanig sterk geconstrueerd dat hij tot +6G en -3G belast mag worden. Het toestel beschikt over een 200 PK motor, waarvan het olie- en brandstofsysteem dusdanig zijn ontworpen, dat de motor blijft functioneren tijdens negatieve G-krachten, onder andere bij inverted vliegen. Veiligheid staat hoog in het vaandel bij TTC -Seppe, daarom wordt tijdens vluchten met de Slingsby een parachute gedragen. Uiteraard niet met de bedoeling om deze daadwerkelijk te gebruiken 😉
Contact
Telefoon +31 165 31 85 10‬
Breda International Airport
Bredasebaan 8
4744 RZ Bosschenhoofd
@ 2024 TTC Seppe